Sunday, October 3, 2010

Compositie part III

Vandaag heb ik weer verder gewerkt aan composities. Na een tal van kleine schetsjes van composities (zie vorige post) was het tijd om er een paar uit te kiezen en er verder op in te gaan.
Dit keer ben ik verdergegaan in Photoshop omdat dat veel meer mogelijkheden biedt om te experimenteren met compositie. Zie hieronder het resultaat:


1. uitwerking/adaptatie van schets 19 (vorige post)


2. nu met horizon en scheepje op de achtergrond


3. voorgrond dichterbij


4. voorgrond dichterbij en achtergrond verder weg (meer diepte)


5. dorpje iets verkleurd in atmospherisch perspectief en scheepje weggehaald uit achtergrond (dit leidde te veel af)


6. Voorlopige eindcompositie; scherpte-diepte aangebracht en donkerdere schaduw op klooster. Verder nog wat kleine veranderingetjes. Zie hoe de rots waar het kerkje op staat, in combinatie met de donkerdere schaduwen, het kerkje beter benadrukt als de rots donker is (vorige plaatje was hij lichter).
Dankzij de vervaging van het dorpje wordt alle aandacht gericht op het kerkje; voorheen werd het oog misschien te veel afgeleid van t kerkje naar het dorp


En hier nog een andere gebaseerd op compositie 16:

1. Het idee achter deze en de 6 bovenstaande plaatjes was om te spelen met vlak-verhoudingen. Ik hield de verschillende vlakken in de meeste composities vaak even groot, dus ging ik aan de gang met vlakverdeling.



2. dorpje en achtergrond een beetje geblurred; dit leek mij belangrijk omdat het niet duidelijk is waar je naartoe moet kijken als kijker. Wat dat betreft is het misschien ook niet zo'n sterke compositie. Bovendien draagt het niet de beoogde sfeer uit zoals de eerste 6 composities hierboven.


3. torentje rechter gezet, want het was in mijn ogen toch wel iets te storend scheef. Het is op zich een leuke, 'speelse' compositie, maar het is totaal niet wat ik zoek, dus daarom ben ik er niet verder op in gegaan.


Nieuw verzonnen compositie; Italiaans dorpje op een berg aan zee.

Misschien maak ik nog 1 met een shot van onderaf...


Geinspireerd op een combinatie van 7, 17 & 18:

experimentje met vlakverdeling; er is nu een heel groot vlak wat niet gebruikt wordt en maar een klein vlak met daarin het onderwerp. Hij is iets te overdreven maar zou op zich kunnen werken als ik iets naar rechts zou pannen met de denkbeeldige camera.


Compositie 30

1. zoals de originele compositie


2. voorgrond naar rechts verplaatst zodat de loze heuvelruimte rechts van het kerkje buiten beeld valt.


3. Voorgrond dichterbij gehaald zodat er meer diepte ontstaat.


4. Voorgrond naar links verplaatst zodat het kerkje meer in het midden staat waardoor het (hopelijk) duidelijker is dat dat het onderwerp is.


5. Voorgrond nog dichterbij. Ondanks dat het kerkje bijna buiten beeld valt springt hij toch in het oog doordat hij erg licht is. Je kijkt waarschijnlijk eerst naar het stadje en daarna springt je oog meteen naar het kerkje. Nadeel is wel dat het lijkt alsof het kerkje gewoon een leuk gebouwtje is ter versiering van de compositie en niet het onderwerp is.


6. Kerkje helemaal links geplaatst


7. Afgrond gedicht, zodat het een 'normale' heuvel wordt


8. Voorgrond nog dichterbij, misschien iets te overdreven...

Volgende week ga ik verder in op deze composities door me te verdiepen in licht en schaduw in een compositie.

No comments: