Friday, January 8, 2010

TWEE VOOR TWAALF!!!


Woehoe! Mijn TV-debuut is geschied omstreeks 21.00 uur jongstleden! En Astrid Joosten sprak zelfs mijn naam goed uit. Jammer dat ik hem zelf gemist heb omdat ik moest werken, maargoed er is altijd nog uitzending gemist en herhalingen op tv (Maandag 11 januari 14.20 uur op NL2). Uploaden op mijn blog heeft weinig zin aangezien de kwaliteit dan ontzettend crap is, dus hieronder de link naar de betreffende aflevering van twee voor twaalf op uitzendinggemist.nl:
klik hier voor het filmpje Hij zit op ongeveer 08:30, bij vraag 8 van ronde 1.


Hieronder nog even wat screenshots en 'artwork' (meer gewoon knipsels die ik gebruikt heb etc) en een korte beschrijving van hoe ik het gemaakt heb.

Gezien de korte tijd die ik hiervoor had heb ik gekozen voor cut-out animatie, dat is dus animatie met papieren knipsels, een soort stop-motion dus. Ik heb alleen wel gecheat, want ik heb de knipsels op de computer geanimeerd in After Effects, niet old-school analoog dus, want dat kost te veel tijd. Voor iedere gezichtsuitdrukking of houding moest ik dus steeds een nieuw hoofd maken en schilderen, vervolgens inscannen en uitknippen in Photoshop.
Thema was karton en papier wat vormgeving betreft; ik heb veel gebruik gemaakt van karton-texturen, waterverf en stift/fineliner. Over de kartonnen achtergronden heb ik in photoshop een lichte kleurlaag geplakt. Hoe dan ook, hieronder staan wat ingescande knipsels...

Knipsels





Achtergrondje



Screenshot


en tot slot mijn moving storyboard:

video

Zoals je ziet zijn er een aantal veranderingen gemaakt in de uiteindelijke film (begin shot, paardenstaart wordt niet afgehakt maar eraf getrokken etc). Dit was uiteraard om tijd te besparen, want die was zeer schaars (ik had 2 weken om iets te verzinnen en te maken, en dat is kort voor een filmpje van een minuut).

Dat was het weer vriendjes en vriendinnetjes, tot de volgende keer maar weer!

No comments: